Mitä yritykset voisivat oppia rokkarilta

Musiikkibisnes on tunnetusti kova ala, elantonsa tienaavaksi rokkariksi pääsee entistä harvempi liimanhais******, ööö muusikko.

Alalla vallitsee kova kilpailu ja uusia tulokkaita on jatkuvasti tyrkyllä kakkua jakamaan.

Meille kuluttajille musiikin hankkiminen on tehty todella helpoksi, ja siinä on tietysti erittäin haasteellista erottua joukosta, mikäli mielii elantonsa kitaraa soittamalla tienata.

”miten kävi, kun basisti onnistui lukitsemaan autonsa ovet siten, että avaimet jäivät autoon lukkojen taakse?.........”

musiikkimakuja on tietysti yhtä monta kuin on kuulevia korvaparejakin, ja runsaasta tarjonnasta johtuen uusia massahysteriaa aiheuttavia laulu ja soitinyhtyeitä on luultavasti tulossa entistä harvemmin.   

Kaikesta haastavuudestaan huolimatta useat muusikot onnistuvat kasvattaa itselleen kuuliaisen kannattajakuntansa, mikä on todella mielenkiintoinen ilmiö, näinhän juuri yrityksen asiakaskunnassakin käy, tietyt vakioasiakkaat tulevat pakeillesi aina kun tarvetta on…… tai vaikka ei olisikaan.

Ajatellaanpa, että me musiikin kuluttajat olemme muusikon uskollisia asiakkaita, me seuraamme ja kannatamme idoliamme aina levystä toiseen, vaikka musiikki uusiutuu ja muuttuu koko ajan.

Aina kun löydämme uuden tuttavuuden musiikin saralla, on muusikko onnistunut jotenkin miellyttämään, juuri meidän korvaamme.

Minkälaisia idoleita me olemme asiakkaillemme?

”……… rumpalilta kesti kolme päivää päästä ulos autosta”

Kilpailu on kovaa autoalallakin, mutta uudistammeko me tuotettamme samoin kuin muusikot? tuskinpa vain. Emme tee täysin uutta tuotetta (levytystä) hädin tuskin koskaan, tai ehkä kerran neljännesvuosisadassa.

Teemmekö tuotteemme ostamisen helpoksi asiakkaillemme…… ?,

Ehkä yritämme, mutta läpimurtoa ei vain ole vielä kukaan saavuttanut, sijaisauto ja rahoituspalvelut taitavat olla jo useimmilla tarjolla.

Muusikoiden digitaaliset ostokanavat kuten esimerkiksi Spotify, vierailee kukkarollamme pirullisen huomaamattomasti ja olemme siitä vieläpä helpottuneen tyytyväisiä. Toistaiseksi kolarikorjauksen ostaminen digikanavia pitkin taitaa olla aika mahdoton tehtävä.

Mitäs me sitten voidaan oppia rokkarilta?

Tuotteesi pitää olla ihan S****nan hyvä!!!

Tuotteesi pitää uusiutua jatkuvasti

Tuotteesi pitää erottua kilpailijoistasi

Tuotteesi pitää olla helposti ostettavissa

……. Ja tärkeimpänä, Tuotteesi pitää erottua kilpailijoistasi (toisto on opintojen äiti)

Et koskaan voi miellyttää kaikkia asiakkaita eikä sinun pidäkään, erotu kilpailijoistasi, poista ostamisen esteitä ja ohjaa persaukiset kilpailijoidesi riesaksi.

Yrittäminen ja rockmuusikon ura ovat samankaltaisia, molemmissa pitää olla luova ja osata uusiutua. Muuten hukut asiakkaidesi silmissä harmaaseen massaan etkä synnytä faniesi joukossa pienintäkään tunnetta.


23.01.18 Kategoria: kevyt kenttäpsykologia