Tarkastajan ymmärtämättömyys maksoi ohramaltaita

Olen viime aikoina joutunut ottamaan usein kantaa häivytysmaalaukseen, häivytysmaalauksella tarkoitan lakalla tehtävää sumurajausta.

Varmasti monet työnjohtajat Suomessa joutuvat vääntämään vakuutusyhtiön tarkastajan kanssa samasta asiasta??

”poistaisitko katonreunan, ja A-pilarin maalauksen laskelmasta? kiitos”

Vai……. tuskin olen ainoa???

”en ymmärrä miksi tähän C-pilariin ei saa tehtyä laadukasta rajausta”

Niinpä, niin….

Luulen että automaalaukseen liittyy paljon muitakin asioita, joita asiaan vihkiytymättömän on vaikea ymmärtää, eikä tietysti pidäkään ymmärtää. Ongelmaksi asia muodostuu siinä vaiheessa, kun korjaamolla asiasta ymmärtävä tekee palkanmaksajalleen työn viimeisen päälle, hyvin ja laadukkaasti, sekä merkitsee oman laadukkaan työnsä laskelmaan tarkastajaa varten……..

Niin……. miten sitten kävikään???

Tarkastaja ei ymmärtänyt, onko se riittävä peruste jättää asiantuntijan tekemä työ maksamatta???

”en ymmärrä, en hyväksy”

Vai tuleeko maalarin jatkossa pyyhkiä AUNE-ehdoilla sitä kuuluisaa paikkaa minne aurinko harvemmin paistaa??

AUNE ehdoissa painotetaan laadukasta työtapaa, ja sumuraja näkyvällä paikalla auton C-pilarissa ei vastaa määritelmää laadukkaasta työtavasta.

Ai miksi ei???

Käyttötekninen tiedote häivytysohenteelle kieltää sumurajan tekemisen näkyville alueille, joihin ilman muuta katselukorkeudella sijaitseva C-pilari kuuluu.

Tarkastajien ymmärryksen taso on valitettavasti aiheuttanut maalareiden keskuudessa sellaisen ilmiön, että sumurajauksia on alettu tehdä, siitäkin huolimatta, että hyvin suurella todennäköisyydellä ensimmäinen aurinkoinen kesäpäivä tekee sumurajatusta alueesta näkyvän.

(viimeistään se toinen Suomen aurinkoinen kesäpäivä päivä tekee tehtävänsä)

Toisin sanoen häivtysalue tulee näkyviin auringon UV-säteilyn, ja lämmön vaikutuksesta, koska raja-alueelle tulee hyvin ohuesti UV-suojattua lakkaa, ja paljon häivytys ohenninta. Siihen ei vaikuta se, kuinka hyvin sumuraja saatiin korjaamolla kiillotettua, tai kuinka rajaus oli valmistuessaan virheetön.

Tämähän on sama kuin näytettäisiin tarkastajan kanssa yhdessä palkanmaksajallemme sitä keskimmäistä sormea (peukalo sidottuna keskelle kämmentä)

Alla kuva miltä korjaamolta virheettömänä lähtenyt sumuraja vuoden päästä näyttää.

Pitääkö korjausmaalatun alueen kestää tarkastelua vuoden ja kahden päästä??

Pitää tietysti, korjauksen pitäisi kestää tarkastelua auton loppu elinkaaren ajan. Näkyviin tullut sumurajaus ei ole ammattimaista, hyviin korjaustapoihin kuuluvaa toimintaa.

Seuraavaksi tarkastajat vetoavat tietysti Smart korjauksiin, jotka nimenomaan ovat paikkamaalausta. Smart korjaukset on tarkoitettu asiakkaille halvemmaksi korjaustavaksi, näitä ei korjata vakuutuksista. Smart korjauksen tekijät muistavat mainita asiakkaalle, mahdollisesti näkyvistä rajauksista, silloin se on palkanmaksajan hyväksymä toimenpide, ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Alla kuvakaappaus CABAS maalausohjeistuksesta. Tässä ei mielestäni ole tulkinnanvaraa katonreunan ja A-pilarin häivytysmaalauksesta, vaan nimenomaan mainitaan c-pilari kohteena, johon ei ole mahdollista tehdä laadukasta rajausta. Kyseiset osat lakataan joka kerta, ja tehdystä työstä maksetaan tekijälleen palkka.

 

Yksikään maalinvalmistaja ei anna paikkamaalaus toimenpiteelle takuuta, eikä sitä täten voi suositella osana kolarikorjauksen työmenetelmiä. Mikäli haluat todisteita asiasta, ota minuun yhteyttä, niin toimitan sinulle allekirjoituksin vahvistettua aineistoa aiheesta. Ainesto on englannin kielellä kirjoitettua.

Teetkö sinä palkanmaksajallesi sutta ja sekundaa???

Lopeta se heti, sillä se käy lopulta kohtaloksesi, vakuutustarkastajaa ei sinun tulevaisuutesi kiinnosta pätkän vertaa.

 


17.02.17 Kategoria: Maalausohjeita