Lahjahevosen suusta löytyi nudisteja

Meillä miehillä on tapana vertailla, ja mollata toistemme automerkkejä, yhdellä joutuu polkemaan perille, ja toista saa korjata koko kesän. Tekniikanmaailma lehteäkin tilataan vain sen vuoksi, että päästäisiin mollaamaan naapurin kulkuvälinettä, mikäli oma kosla on jossain testissä paremmin pärjännyt.

Tietysti auto on kallis, monille välttämätön investointi, sekä järki, että tunteet vaikuttavat automerkin ja mallin valintaan.

Aina kun tunteet on autokaupoilla vieneet järjestä voiton, täytyy se jollain keinolla itselleen perustella, ja silloin keljuilu (lue vittuilu) naapurille tämän autosta on oivallista itsetunnon pönkittämistä.

 Maalareiden keskuudessa tämä sama ilmiö esiintyy maalinvalmistajien vertailuna, sävytarkkuus, peittokyky, kuivumisominaisuudet, ruiskutettavuus, ym. lopulta aina omat tuotteet ovat jotenkin parempia kuin toiset, ja jos ei muuta keksitä, niin kehutaan kaverin tuotetta kalliimmaksi kuin omaansa.

Pelkkä litrahinnan tuijottaminen tuntuukin olevan monesti ainut kriteeri, millä maalikauppiaita pistetään paremmuus järjestykseen. Ymmärrän kyllä sen, että isoissa taloissa hankinnoista päättävien tehtävä on säästää kaikesta, ja litrahintavertailu on helpoin tapa esittää pihiä saituria joka pelastaa koko konsernin.

 Kaiken lisäksi, se lahjaksi saatu ulkomaanmatka häivyttää mukavasti edellisen maalintoimittajan laskutuksen mielestä, joten entiseen vertaileminen on tyhjänpäiväistä ajanhukkaa.

Kaikki on siis hyvin, maalintoimittaja vaihtui, ja litrahinta tippui

HYVÄ!!

Toki se ottaa aina aikansa maalaamolla, kun uudet tuotteet tulevat tutuiksi, ja sävytarkkuudessa päästään entiselle tasolle. Kaikki tietysti riippuu maalitoimittajan järjestämästä koulutuksesta, eli siis, kuinka kauan maalaamon tehokkuus muutoksesta kärsii.

”mitä sitten, vaikka kuukausi menikin heikolla tuloksella, maaleissa säästetään se varmasti vuodenaikana takaisin”

Varmasti tienataan, kunhan pidetään vain huoli, ettei edellisen maalitoimittajan aikaista maalaamon tehokkuutta ja laskutusta pystytä vertailemaan nykyiseen, näin helppoa se säästäminen on.

Kokonaan toinen tilanne on tietysti niissä maalaamoissa joissa maalarit ovat saaneet itse valita maalimerkkinsä, eikä siinäkään mitään pahaa ole, mutta kun maalimerkkejä saattaa olla jopa useampi käytössä.

”tällä merkillä sattuu sävyt hyvin näihin automerkkeihin, ja toisella noihin muihin”

Olipa selitys sitten mikä hyvänsä, niin ei voi kuin taas todeta, että jokainen tunkee rahansa, ihan minne lystää, vaikka ylisuureen maalivarastoon jos siltä tuntuu.

”yhden maaliperusvaraston hinnalla saisi ostettua läjäpäin osinkoa maksavien yritysten osakkeita”

Olen aivan varma, että kaikilla merkeillä pystyy autoja maalaamaan, siitä ei ole epäilystäkään, ja osalla maalimerkeistä on jopa autovalmistajien hyväksyntäkin, eikä kukaan pysty sanomaan korjausmaalauksen jälkeen minkä merkkistä tuotetta siinä on käytetty, se on varma.

tässäpä listaa, niistä asioista mitä pidän itse tärkeänä maalimerkkiä valitessani.

  • Tavarantoimittajan sijainti, ja palvelu

  • Koulutus, ja tiedottaminen

  • maalausprosessin tehokkuus kyseisellä maalimerkillä

  • maalin riittävyys m2

  • hinta m2

Itseasiassa edes m2 hinnalla ei ole mitään merkitystä, jos maalaamo saadaan toimimaan tehokkaasti maalinvalmistajan työohjeita noudattaen, siinä saattaa kustannustehokkuus muodostua ihan kaikesta muusta kuin itse maalin hinnasta.

  • säästetään energiaa kammioissa

  • pienempi paineilmakompuran huollontarve

  • kammion suodatinkulut

  • kammion huoltokulut

  • ja jos hyvin käy, niin varastonkin saa pitää mahdollisimman pienenä

  • ym.

”pienistä puroista kasvaa iso virta”

Maalausprosessin kerrannaisvaikutus on merkittävä, eikä litrahinta voi millään opilla olla valinnan peruste, asetelma kalliimman, ja halvemman välillä saattaa pelkästään riittoisuuksia verratessa kääntyä ihan päälaelleen.

Ihottumaa me tietysti saamme kilpailijan maalimerkistä siitä syystä, että olemme liian laiskoja opettelemaan uusia maalausmenetelmiä, se on ihmisluonnolle ylivoimainen operaatio opetella kaikki purkit ja purnukat uusiksi.  

Entäpä jos jokin menee pieleen, olemme valmiita tyrmäämään uuden ja erilaisen maalin täysin, riippumatta siitä kuinka olemme sitä väärin käyttäneet, toteamme vain, että uusi maali on suoraan sieltä mihin aurinko paistaa ainoastaan nudistirannalla.

”Se onkin toinen tarina millä rannalla se lahjusmatka käytiin viettämässä”


21.09.16 Kategoria: Yleistä